tisdag 8 februari 2011

Moment 1, webb 2.0 - Dåtid, nutid och framtid

Jag ska nu skicka in min första inlämningsuppgift för Moment 1, Webb 2.0 - Dåtid, nutid, framtid. Efter att ha läst angiven kurslitteratur (Burrows, Allen, Ginger och OECD) om vad Webb 2.0 innebär tycker jag mig kunna tolka att skapandet och användandet av webben är grunden till Webb 2.0;s utveckling. Det handlar om delaktighet i olika former och ett samarbete mellan användare. Användare skapar gemensamt innehållet på webben. Teknologin har även en betydelse för att samordna och strukturera användarnas beteende och handlingar, exempelvis vid informationsdelning. Det som ovan beskrivits har i praktiken tagit form på olika typer av sidor och plattformer, exempelvis bloggsidor, MySpace, Wikipedia, Google, Facebook och Youtube med flera.


Hur har övergången från Webb 1.0 till Webb 2.0 påverkat ditt beteende som användare av webben?
Jag kan själv se hur mitt användande och skapande på webben har förändrats och utvecklats genom exempelvis skolforum och sociala nätverk på webben. Jag och mina vänner kommunicerar i större omfattning via olika sociala medier nu mera. Detta deltagande har gett mig möjlighet att engagera mig, göra min röst hör och kommunicera med andra användare.


Är det dax för Webb 3.0 eller är det redan här? Vad tror du det skulle innebära eller innebär för dig i så fall?


Jag avslutar mitt blogginlägg här, men ser framemot att se hur webben utvecklas och höra dina tankar kring Webb 2.0 och dess framtid.

Allt gott!

3 kommentarer:

  1. Jag tror att det är just här poängen ligger. Vad vi väljer att göra på nätet och hur vi väljer att agera. Möjligheterna kommer troligen att vara näst intill obegränsade för de som vill utnyttja alla tjänster, medan de som inte vill förstås inte kommer att göra det heller.

    Det troliga är att vi agerar på nätet som vi gör IRL: Vissa omger sig med massor av ytliga bekantskaper som man väljer att berätta kanske lite för mycket för, medan andra har ett fåtal nära förtogna vänner. Vi väljer helt enkelt att exponera oss olika mycket.

    SvaraRadera
  2. Bra sagt Erica!
    Det är ju lite som jag skrev i mitt inlägg att jag tror att vi användare kommer bli mer medvetna i framtiden. Människor (både privat/företag) har förstått konsekvenserna av att blotta sig för mycket och kommer därmed ha en mer medveten och tydlig strategi för hur de ska använda de sociala medierna på ett mer konstruktivt och meningsfullt sätt.

    Och Rina, ingen bebis i förtid? :)

    SvaraRadera
  3. Jag är övertygad om att användandet kommer fortsätta utvecklas och precis som du skriver Anna kommer allt fler bli medvetna om sociala mediers funktion och betydelse.

    Jag ser dock ännu en övergångsperiod i generationsskifte där olika generationer har olika förutsättningar för att använda sig av webben och internet både i sociala medier och vardagliga funktioner så som bankärenden, bokningar och informationskälla. Tänker främst på mina föräldrar, men även mor- och farföräldrar som inte vuxit upp med detta.

    Erica du skriver att vi förmodligen agerar på nätet som i IRL (i verkliga livet), vilket jag tror är riktigt. Samtidigt som jag hört om hur människor nyttjar webben till att få leva ut som någon de inte är i sitt verkliga liv,från exempelvis bloggorskor som "överdriver" och skapar en personlighet på datorskärmen till personer som skapar ett virituellt liv i virituellt uppbyggda världar, som ex.second life.

    Jag läste påståenden om att internet inte är en virituell värd utan vårat verkliga liv idag. Det finns inte längre eller kommer ej finnas någor IRL utan bara AFK (away from keyboard).
    Vad tycker ni, är webben en virituell värld för er eller erat verkliga liv?

    Ingen bebis ute än ännu Anna, men en blivande mamma i väntans tider kan jag lova. :)

    Härlig helg!

    SvaraRadera